KONSPEKT ZAJĘĆ DLA DZIECI TRZYLETNICH.( korelacja zajęć z zakresu obszarów edukacji: mowy i myślenia, przyrodniczej, kulturowo-estetycznej). Opracowanie: mgr Alicja Ławrywianiec – nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 99 w Katowicach. TEMAT KOMPLEKSOWY: ZWIERZĘTA ŚWIATA TEMAT ZAJĘĆ: WIADOMOŚCI Z ZOO. CELE GŁÓWNE:
- Rozwijanie pamięci, wyobraźni, umiejętności prawidłowych skojarzeń;
- Kształtowanie wrażliwości muzycznej i sprawności manualnych.
CELE OPERACYJNE: Dziecko:
- stara się dostosować ruch do słyszanej muzyki,
- potrafi podać nazwy wybranych zwierząt, mieszkających w ogrodzie zoologicznym ( np. słoń, małpa, żyrafa, lew, wielbłąd, kangur i in.)
- potrafi zaśpiewać pierwszą zwrotkę oraz refren piosenki pt. "Wielbłąd",
- próbuje w sposób prawidłowy odróżnić prawdę od fałszu na podstawie stwierdzeń zawartych w liście od małp,
- potrafi zamalować farbami plakatowymi kontur zwierzęcia kolorem zaproponowanym przez nauczycielkę.
METODY:
- czynne: samodzielnych doświadczeń dzieci, zadań stawianych do wykonania;
- słowne: treść wierszy, objaśnienia, rozmowa;
- oglądowe: pokaz, obserwacja;
FORMA: zbiorowa, zespołowa. PODSTAWA PROGRAMOWA: PP I/4, PPI/5, PPI/11(1), PPII/1, PPIII/7. POMOCE DYDAKTYCZNE: Kolorowe sylwety zwierząt, kartki z konturami zwierząt, magnetofon, " List od małp", kasety - magnetofonowe z nagraniem: " Karnawału zwierząt" C. Saint Saensa LITERATURA: Jan Brzechwa – " Brzechwa dzieciom". PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Powitanie – " Wszyscy są, witam was..."
- Przypomnienie nazw wybranych zwierząt ( słonia, małp, kangura, lwa, żyrafy, wielbłąda) mieszkających w ogrodzie zoologicznym na podstawie prezentacji ich sylwet oraz wierszy Jana Brzechwy.
- Doręczenie listu, który przysłały małpki – lubiące płataćfigle. Odczytywanie przez nauczycielkę poszczególnych wiadomości, dotyczących zwierząt z ZOO oraz rozróżnianie przez dzieci, które z informacji są prawdziwe, a które fałszywe.
- Zagadka muzyczna – próba odgadnięcia, jakie zwierzę chciał przedstawić kompozytor w utworze muzycznym. ( " Słoń" z "Karnawału zwierząt" C. Saint-Saensa).
- Zabawa ruchowa przy muzyce " Idą słonie" po uprzednim zaczarowaniu dzieci w zwierzęta – naśladowanie ruchem swojego ciała spacerujących słoni, ćwiczenia oddechowe.
- " Wielbłąd"- śpiewanie przez dzieci jednej zwrotki i refrenu piosenki.
- Zaproszenie dzieci do malowania konturów zwierząt ( małpy, lwa, słonia, wielbłąda). Gatunek danego zwierzęcia przydziela dzieciom nauczycielka ze względu na różnorodność kształtów, stopień trudności, możliwość łączenia kolorów.
- Ewaluacja zajęcia ( w drugiej części zajęć dopołudniowych) – przyklejanie wyciętych ( przez nauczycielkę) sylwet zwierząt na wspólnej makiecie ogrodu zoologicznego. Przeliczanie poszczególnych gatunków zwierząt, próby porównywania ich liczebności.
TREŚĆ LISTU OD MAŁP
Ma żyrafa długą szyję. Kot ogonkiem się myje. Kangur umie dobrze latać. A lew groźny może drapać. Łabędź daje mleko białe. Słoń ma uszy bardzo małe.TREŚĆ ZAKLĘCIA:
Abrakadabra, hokuspokus, obracam się na pięcie, pałeczką robię zaklęcie. Niech się cały świat zmienia, niechaj czarownik dzieci w zwierzęta zamienia.Alicja Ławrywianiec |